Scientific articles, Schumann Journal 1-10

Antonio Rostagno, Il bicentenario della nascita di Schumann in Italia,
In: Schumann-Journal 1/2012, S. 47-58 (Summary, p. 59-63.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download.html [PDF]

Hans Joachim Köhler, Poetischer Kontrapunkt im IV. Satz (Feierlich) der 3. Sinfonie op. 97 (der „rheinischen“) von Robert Schumann. Macht der katholischen Kirche und Individualität, In: Schumann-Forum 2/2013, S. 23-29. English Summary, p. 29-30.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-25.html [PDF]

Rainer Boestfleisch, Robert Schumanns Konzertstück für vier Hörner, In: Schumann-Forum 2/2013, S. 31-41. English Summary, p. 41.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-25.html [PDF]

Gerd Nauhaus, Wilhelm Hensels »Peri« – eine Spurensuche , in: Schumann-Journal 3/2014, S. 104-119.
Wilhelm Hensel’s “Peri” – a search for clues, in: Schumann Journal 3/2014, p. 120-139.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-35.html [PDF]

Franz Willnauer: Gustav Mahler und Robert Schumann. Bewunderung, Aneignung und Mißverständnis, in: Schumann-Forum 4/2015, S. 61-90.
Gustav Mahler and Robert Schumann. Admiration, appropriation and misunderstanding,
In: Schumann Forum 4/2015, p. 91-133.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-43.html [PDF]

Monica Klaus: Faszination des Orients und romantischer Zeitgeist in der Literatur und Musik des 19. Jahrhundert. Von Die Assassinen zu Melisande. Vom „romantischen Schauspiel mit Gesang“ zum „romantischen Singspiel“ des Bonner Ehepaares Johanna und Gottfried Kinkel, in: Schumann-Journal 5/2016, S. 88-97.
Fascination of the Orient and Romantic spirit in the literature and music of the 19th century. From Die Assassinen to Melisande. From a “Romantic play with songs“ to a “Romantic
Singspiel” by the Bonn couple Johanna and Gottfried Kinkel, in: Schumann Journal 5/2016, p. 103-111.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-51.html [PDF]

Paul Blackman: Christian Reimers – A Spirited Performer, in: Schumann-Journal 6/2017, S. 101-106.
Deutsche Übersetzung, in: Schumann Journal 6/2017, p. 107-111.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-55.html [PDF]

Thomas Synofzik: Schumann im Ural, in: Schumann-Journal 6/2017, S. 112-113.
Schumann in the Urals, in: Schumann Journal 6/2017, S. 114-115.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-55.html [PDF]

Gerd Nauhaus: Clara Schumann in Kopenhagen, in Schumannportal 7/2018, S. 110-127.
Clara Schumann in Copenhagen, in: Schumann Journal, 7/2018, p. 128-141.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-68.html [PDF]

Theresa Schlegel: Robert Schumann in Berlin, in: Schumannn-Journal 7/2018, S. 142-214,
Robert Schumann in Berlin, in: Schumann Journal 7/2018, p. 215-279.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-68.html [PDF]

Timo Evers: Zu Robert Schumanns Klavierwerken opp. 4-6, in: Schumann-Journal 8/2019, S. 93-113.
On Robert Schumann’s Piano Works Opp. 4-6, in: Schumann Journal 8/2019, p. 114–136.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-77.html [PDF]

Theresa Schlegel: Clara Schumann in Berlin, in: Schumann-Journal 8/2019, S. 137-161
Clara Schumann in Berlin, in: Schumann Journal 8/2019, p. 162-182
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-77.html [PDF] & Corrigenda: https://www.schumannjournal.net/corrigenda.html

Thomas Synofzik: Lieder (?) nicht von Clara Schumann, in: Schumann-Journal 8/2019, S. 183-187.
Unfortunately (?) not by Clara Schumann, in: Schumann Journal, p. 188-191.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-77.html [PDF]

Katrin Reyersbach/Thomas Synofzik: Clara Schumann und ihre „beste Schülerin“: Nathalie Janotha, in: Schumann-Journal 9/2020, S.61-88,
Clara Schumann and her “greatest disciple”: Nathalie Janotha, in: Schumann Journal 9/2020, p. 89-110.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-87.html [PDF]

Kazuko Ozawa/Matthias Wendt. The Pupil – The Master , (Ilona Eibenschütz and Clara Schumann), in: Schumann-Journal 9/2020, p. 111-160.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-87.html [PDF]

Thomas Synofzik. Clara Schumann und Ilona Eibenschütz.. Ein Nachtrag, in: Schumann-Journa 9/2020, S. 161-169.
Clara Schumann and Ilona Eibenschütz – Addendum, in: Schumann Journal 9/2020, p. 170-174.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-87.html [PDF]

Thomas Synofzik: Clara Schumann in Britain, in: Schumann Journal 9/2020, p. 175-225.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-87.html [PDF]

Wolfgang Seibold: Clara Schumann, die Klaviervirtuosin in Pesth, in: Schumann-Journal 9/2020, S. 226-244.
Clara Schumann, the piano virtuoso, in Pesth, in: Schumann Journal 9/2020, p. 245-262.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-87.html [PDF]

Mária Eckhardt: Clara Schumann in Pest. Im Spiegel der ungarischen Presse, in: Schumann-Journal 9/2020, S. 263-275.
Clara Schumann in Pesth. As reflected in the Hungarian press, in: Schumann Journal 9/2020, p. 276-289.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-87.html [PDF]

Irmgard Knechtges-Obrecht Julie Schumanns Heirat, 22.9.1869, Baden-Baden. Die Schwester erinnert sich doch richtig!, in: Schumann-Journal 9/2020, S. 290.
Julie Schumann’s Marriage, 23.9.1869, Baden-Baden. So the sister did remember correctly after all!, in: Schumann Journal 9/2020, p. 291.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-87.html [PDF]

Thomas Synofzik: Instrumentationslehrgang mit Beethoven – Eine unbekannte Kompositionsstudie Robert Schumanns, in: Schumann-Journal 10/2021, S. 32-53.
Instrumentation Course with Beethoven – An Unknown Composition Study by Robert Schumann, in: Schumann Journal 10/2021, p. 54-69.
Vgl./cf. https://www.schumannjournal.net/download-95.html [PDF]